Yogya, tempels en genieten - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Rob Mo - WaarBenJij.nu Yogya, tempels en genieten - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Rob Mo - WaarBenJij.nu

Yogya, tempels en genieten

Door: Rob en Mo

Blijf op de hoogte en volg Rob

05 September 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Hoi hoi! We zijn al een paar dagen in Yogyakarta en we hebben al weer veel gezien en beleefd. Dinsdag zijn we met de trein aangekomen. Het was een lange rit van 8 uur maar wel met een schitterend uitzicht. Veel rijstterrassen, mooie groene natuur, palmbomen met bananen, rivieren etc. Echt super om te zien! We kwamen aan in een heel relax hotelletje met een zwembadje in het midden. Er zitten hier veel backpackers en dat is erg gezellig! 's Avonds hebben we niet zoveel meer gedaan lekker nasi goreng gegeten en geslapen. Woensdag konden we lekker een beetje later op staan en na het ontbijt hadden we ook nog even tijd om de buurt te verkennen. Rond twee uur werden we opgehaald en zijn we naar Prambanan gereden waar we tot de zonsondergang zijn gebleven. We hebben hier een groep hindoeïstische tempels bekeken en verder op met een gratis treintje naar de boeddhistische tempels. De meeste zijn ruïnes en enkel de belangrijkste tempels zijn gerestaureerd. We hebben er heerlijk rond gelopen. 's Avonds heerlijk uit eten geweest bij een gezellige tent waar het overigens vol zat met westerlingen :-) Om de hoek bij ons hotel hebben we een tentje zitten die heerlijke koffie's maakt en ook veel Javaanse chocolade gebruikt jammie! Woensdag ging onze wekker om 3:00 uur om naar de zonsopgang te kijken bij de Borobudur. Het was een flinke klim omhoog in het donker. Gelukkig waren er een aantal mannetjes vermomd als levende lantaarn en verlichte hiermee het pad :-) Eenmaal boven bleef het moment supreme een beetje achterwegen helaas. Door de bewolking kwam de zon niet echt mooi door en was de Borobudur slecht zichtbaar. Uiteindelijk de klim weer naar beneden gemaakt en toen zijn we naar de Borobudur gereden. Bij aankomst kregen we een sterke bak koffie en konden we in onze sarong de klim gaan maken. We vond het super mooi hier het is geen tempel, noch een heiligdom. Niemand weet eigenlijk de betekenis van dit ongelofelijke monument. Er staan veel stoepa's en alles is als een mandela gebouwd. Het is gerenoveerd maar wel met originele stenen die allemaal genummerd zijn en gedocumenteerd. Prachtig uitzicht hier over al het groen. Hierna werden wij opgehaald door een chauffeur die ons naar het hotel bracht. We hebben een paar uurtje relax aangedaan. 's Avonds zijn we naar het beroemde Ramayana ballet geweest in een buiten theater dat voor de tempels van Prambanan geplaatst is. Dit geeft een extra effect aan het optreden. Het was een ingewikkeld liefdesverhaal soort Romeo en Juliet geweldig om te zien. Vandaag zijn we zelf een beetje op pad geweest in Yogya. Eerst naar het paleis van de Sultan wat niet heel erg luxueus aan doet. Wel leuk om te zien en er rond te lopen. Overigens overal waar we lopen gaat een golf van reacties " Nice tattoo's "! Vervolgens zijn we naar het waterpaleis geweest wat leuk is om te zien. Achter het paleis vonden we een schattig adresje om wat te drinken. Een klein binnenplaatsje van een kunstenaar die zijn tuin had aangekleed met zijn schilderijen, vogelkooitjes, vissen en er zat een vriendelijke dame met een jonge civet kat. Ze maken koffie van de bonen die door hen worden uitgepoept. Dat is hier een delicatesse. Door verschillende straatjes kwamen we bij een ondergrondse moskee die we hebben bezocht. Veel mensen zijn hier islamitisch. Daarna hebben we ons door een becak laten rijden naar de vogeltjesmarkt. Veel vogels hier maar ook leguanen, vleermuizen, vissen, zelf een slang zo groot dat hij een geit als eten kreeg ieeh!!! Nu lekker relaxen en straks wat te eten scoren. Morgenvroeg vertrekken we naar Cemoro Lawang. Daar slapen we tot een uurtje of 3 aan de voet van de vulkaan Bromo. Zondagochtend dus vroeg op voor de zonsopgang. Zoals jullie lezen vermaken we ons prima en vinden we het top hier! X Rob en Mo
Ps. Veel respect voor Rob hoe hij het doet met een beetje hulp toch de bult/gebouwen op en af.

• 05 September 2014 - 17:20

Mieke Cijs:

Wat klinkt het allemaal prachtig!!

Ik wil net aan de koffie maar wacht even tot het verhaal van jullie koffie is gezakt!!

Genieten doen jullie dat lees ik en super Rob wat je allemaal doet.

Misschien kunnen je een centje bijverdienen door geld te vragen voor het kijken naar de tattoos!!??

Heel veel plezier en ik kijk uit naar jullie volgende mail!!

Liefs Mieke Jerrie (bijna 13, zondag) Bobo

• 06 September 2014 - 10:40

Lia:

Hallo wereldreizigers
    Wat beleven jullie veel en wat is het leuk om het op deze manier te kunnen volgen!!

Wat fijn Rob ,dat het allemaal zo goed lukt en dat je er met volle teugen van geniet!!!

Wij hebben gisteren ons dagje naar Kinderdijk gehad.Zaten met zeven mensen op de boot en hadden een High Tea voor twee personen,Super de luxe allemaal.Bedankt daarvoor jullie.
    Vandaag kopen we Java wafeltjes voor bij de koffie ,zijn we een beetje bij jullie.

Ontvang veel liefs van ons.Lia.

• 07 September 2014 - 20:10

Peter En Monique :

Hi M & R,
    Weer een prachtig verslag, fijn om te lezen dat jullie het erg naar de zin hebben.
    We blijven jullie volgen, geniet ervan en groeten uit Doetinchem.

XXX M & P